Rentree Mark van Eldik in Hellendoorn Rally

Toen de deelnemerslijst voor de Hellendoorn rally gepubliceerd werd, viel in het deelnemersveld één naam op: Mr X. Een week van veel speculatie verder wordt meer duidelijk: Mr X is Mark van Eldik! "We houden wel van een geintje, maar in dit geval was het noodzaak. Toen de inschrijving sloot hadden we nog geen auto en navigator, en we wilden geen loze verwachtingen wekken voor als het niet rond zou komen."

Na een afwezigheid van bijna 3 jaar op de Nederlandse rallypaden maakt hij zijn rentree. 2010 was het laatste jaar dat Mark zijn fans op eigen bodem verwende met zijn spektaculaire rijstijl in een succesvol jaar met WK punten in Duitsland en overwinningen in Nederland en Duitsland. In 2011 volgde nog een aantal sterke optredens in Belgie en Duitsland, maar op Nederlandse bodem was hij niet meer actief.

Na een periode waarin de drukke werkzaamheden voor zijn bedrijf alle aandacht opslokte, werden de kriebels Mark toch weer te sterk. "De Hellendoorn rally is toch de mooiste Nederlandse wedstrijd, elk jaar deed het pijn dat ik er niet bij kon zijn." Dit jaar werd op het laatste moment toch de mogelijkheid gecreeerd om er bij te zijn. "Met een fantastisch deelnemersveld gaan we er een leuk feest van maken. Met Jeroen Swaanen, die de afgelopen twee jaren kampioen werd en Bernhard ten Brinke, waarmee ik in 2010 een prachtige strijd heb gevoerd in Hellendoorn tot op de laatste meters. Maar ook met Peter van Merksteijn en Dennis Kuipers in de nieuwe WRC's, Bob de Jong die dit jaar laat zien dat hij z'n draai gevonden heeft in de Mitsubishi Lancer. En natuurlijk teamgenoot Edwin Schilt, die de laatste wedstrijd voor het kampioenschap op z'n naam schreef", legt Mark de belangrijkste drijfveren uit.



Ambities voor de rally heeft Mark eigenlijk niet. "Ik heb twee jaar lang niet gereden, dus een beetje roestig zal het wel zijn. We rijden in eerste instantie voor de lol, maar willen naarmate de rally vordert wel kijken waar we staan ten opzichte van de huidige toppers."

Omdat Mark's grijze Subaru Impreza S14 inmiddels verkocht is, werd een nieuwe auto gezocht. "De S12b van Subaru, waarmee ik in 2008 gereden heb, stond hoog op mijn lijstje. Een auto die beter bij mijn rijstijl past dan de nieuwere S14 die ik daarna reed. Misschien niet zo snel als de nieuwere Fords en Citroens, maar een auto waarmee je agressief moet rijden om snel te zijn. Het blijft tenslotte een hobby", grijnst Mark. De verwachting is dat de fans ook niet teleurgesteld zijn over de keuze van Mark voor één van de mooiste rally auto's uit de geschiedenis.

Met Michel Groenewoud als team manager en Robin Buysmans naast één van de concurrenten, moest ook voor het rechter stoeltje een vervanger gevonden worden. Erwin Mombaerts, die Mark ook vergezelde bij zijn debuut in de WK rally van Duitsland, 7 jaar geleden. Een navigator die in Nederland beter bekend werd aan de zijde van Frits van Eerd, Rene Kuipers, Kevin Abbring en Peter van Merksteijn. Ook buiten Nederland is Erwin erg actief, tot in het WK, waar hij gravel rijder is voor het VW fabrieksteam. Op het laatste moment kon ook Erwin een gat vinden in zijn agenda en groen licht geven voor de samenwerking. "Als je na zo'n lange afwezigheid weer instapt, heb je gewoon iemand nodig die alle kneepjes van het vak kent, en je kan helpen weer op gang te komen. De ervaring van Erwin met andere toppers is dan super welkom".

Vrijdagavond 20 September gaat de rally van start om 7 uur. Die avond worden drie proeven elk twee maal gereden, zodat rond half 12 de eerste zes proeven achter de rug zijn. Zaterdagochtend herstart de rally om half 8, met de ochtendservice op industrieterrein 'Het Lochter' van Nijverdal. Ruim 12 uur later wordt bij de Finish bij Restaurant de Kroon bij Hellendoorn bekend op welke plek Mark en Erwin gefinisht zijn.


MenMRally Partners