Geschiedenis van het MenMRally team
- van “Zeroes” tot “Heroes”
In deze
rubriek behandelen we de geschiedenis van het MenMRally team. Deel 6:
Kampioen!
Toch moet het MenMRally team meteen door, want als voorbereiding op het
WK evenement, rijden Mark en Michel in Duitsland de Eifel Rally. Ook
over de grens komt de grootste tegenstand van de Nederlanderse equipes
van Wevers, Kuipers en Van Merksteijn. Maar ook over de grens is Mark de
sterkste. Voor het eerst in lange tijd weet een Nederlandse equipe een
buitenlands evenement te winnen.

Een maand later krijgt het team in de WK Rally wel volop tegenstand. Dag
1 leverde na een voorzichtige start een sterke plek 13. Dit betekende
dat Mark en Michel op dag 2 als eerste over de proeven mochten. Als ze
op proef 1 na een klein slippertje een kwartier kwijtraken om weer op de
weg te komen, kan de tweede dag als verloren beschouwd worden. Een
aantal snelle tijden op dag drie – inclusief een top 10 op de
superspecial – zorgen dat het team toch tevreden op de rally terug kan
kijken.

De Rallysprint van Amsterdam luidt het tweede gedeelte van het
Nederlandse Rally seizoen in. In dit altijd luchtige evenement wordt
Mark bijgestaan door Rex Wijngaard, kopman van hoofdsponsor van het
evenement LG. Ook hij zweept Mark op tot grote hoogte –de Amsterdamse
bekers mochten aan het eind van de dag mee naar Montfoort.

Ondanks dat de Hellendoorn Rally niet meetelde voor het kampioenschap,
stond dit prachtige evenement op de agenda van het MenMRally team. Naast
de auto van Mark moesten de monteurs zich in Hellendoorn ook bekommeren
om de tweede S12 van ATM Motorsports, waarmee Jan de Winkel aantrad. Dat
deze taak aan hen kon worden toevertrouwd, bleek wel toen na 16 proeven
Mark bovenaan stond en Jan de Winkel een gedeelde tweede tijd had.

De WK Rally van Spanje begon met ontypisch Spaans weer: Vochtig en
mistig. De eerste proeven werden voorzichtig afgewikkeld, maar gedurende
de dag werd het tempo opgeschroefd. De eerste dag eindigde op een
keurige 16e plaats. De tweede dag verliep minder goed: Op weg naar de
tweede proef stopte de auto omdat de accu leeg was. Op dag drie reden
Mark en Michel op basis van het Superally reglement nog enkele snelle
tijden, maar op de laatste proef op de laatste proef verhindert een
goede klassering.

In Barneveld startten Mark en Michel met de gebruikelijke snelste
tijden. Na de eerste twee boucles hadden Mark en Michel echter niet
genoeg brandstof of terug te rijden naar de service. In de consternatie
werd ook nog een inklokfout gemaakt, waardoor Mark en Michel de handdoek
in de ring gooiden.

Door ziektes in de dagen voor de Euregio rally lukte het niet om het
Nederlandse seizoen met een overwinning af te sluiten. De auto was niet
op tijd klaar en ook Mark was niet fit genoeg om in Hengelo aan de start
te staan. Jan de Winkel miste op een haar na de overwinning in de tweede
S12 van ATM Motorsports.
In Wales was het weer nog slechter dan in 2006. Mist en storm met
overvloedige regenval zorgden ervoor dat Mark en Michel moeilijk in hun
ritme kwamen. Toen op de laatste proef van dag 1 ook de ruitenwisser de
geest gaf verloren Mark en Michel veel tijd. Voorzichtig, maar met veel
plezier klommen Mark en Michel de overige twee dagen op in het
klassement, maar meer dan plek 34 zat er niet in.

Al met al een zeer succesvol 2007 voor Mark en Michel. 5 jaar nadat zij
hun eerste schreden op het rally pad zetten werd de meest prestigieuze
Nederlandse rally titel in de wacht gesleept. Net zo indrukwekkend is
het feit dat ze dit met een zelf opgezet team doen, dat zelfstandig
werkt en ook materieel voor andere rally teams runt. In die 5 jaar is de
rallysport in Nederland op een hoog niveau komen te staan. In Nederland
wordt gestreden met top materieel en de Nederlandse rallies mogen zich
verheugen op een warme belangstelling uit met name Engeland.
|
|