Jouw eigen foto van Mark in de gallery?

Deze site brengt jou al het nieuws over Mark en Michel. Daarnaast willen we de beste foto's en filmpjes  tonen. Heb jij een mooie foto of film van Mark, Michel of de Impreza WRC, stuur deze dan naar foto@menmrally.nl

Wie weet zie je jouw eigen meesterwerk binnenkort in de Gallery!

Geschiedenis van het MenMRally team  - van “Zeroes” tot “Heroes”

In deze rubriek behandelen we de geschiedenis van het MenMRally team. Deel 5: Het leerjaar in de WRC

Na 2½ jaar met de Mitsubishi in groep N vonden Mark en Michel het eind 2005 tijd voor een nieuwe uitdaging. In Belgie werd deze gevonden in een echte Subaru Impreza WRC van model 2002. Een auto die in zijn eerste levensjaar met het WK team van Subaru enkele optredens heeft meegemaakt met de latere wereldkampioen Petter Solberg, maar daarna zware jaren meemaakte in Polen, Frankrijk en Belgie.



Een sprong in het diepe voor het hele team. Een raspaardje als de Impreza WRC is een hoogstaand, maar fijngevoelig stuk techniek. Kon het team de afgelopen jaren bij problemen terugvallen op de kennis en onderdelen van een tiental andere teams met vergelijkbaar materieel, van de WRC reed er maar één in Nederland. En ook Mark en Michel moesten zich qua rijden en navigeren meten met de gevestigde orde met namen als Bijvelds, Van Eerd en Boers. Vanwege deze grote veranderingen werd 2006 bestempeld als leerjaar.

Het leerjaar begon al ruim voor de eerste proef in Emmeloord. Maar op een koude A6 Ring deelden Mark en Michel de eerste dreun uit aan de concurrentie. Beide omlopen op de vrijdagavond worden met overmacht gewonnen. Op de snelle dijkproefjes van zaterdag kunnen Mark en Michel de kop niet vasthouden. Door een te korte eindoverbrenging en kleine motorproblemen moet het team met lede ogen toezien hoe eerst Peter Bijvelds en later ook Frits van Eerd langszij komen. Al moet het teleurgestelde team vaststellen, dat een podiumplek in het eerste optreden met de WRC, nog steeds een resultaat is om trots op te zijn.



In het tweede rallyweekend stonden de rallysprint en de rally van Almere op het programma. Nog voor het weekend zijn er kleine electische problemen aan de Impreza. Na interventie van een engelse monteur zijn de problemen uitgegroeid tot grote problemen: de auto start nu helemaal niet meer. Pas na de officiele starttijd kunnen Mark en gelegenheidsnavigator Jasper van den Heuvel rijden. De equipe was zo laat vertrokken dat de snelle tijden niet mochten baten.



Op zondag bleek het spreekwoord over een slechte generale en goede uitvoering weer op te gaan. Een snelste tijd op proef 1 werd op proef 2 nog gepareerd door Dirk Boers. Maar nadat Boers op proef drie de handdoek in de ring moet gooien rijden Mark en Michel naar hun eerste overwinning in een rally die meetelt voor het Nederlands kampioenschap.



Het volgende evenement op de kalender was de Proflex – Merwede Rally van Hulst. Hier reden Mark en Michel een perfecte rally. Even leek het erop dat een fout in de tijdwaarneming roet in het eten zou gooien, maar net op tijd werd duidelijk dat niet Van Eerd maar Van Eldik de eerste prijs verdiend had.



Zo reisden Mark en Michel als leiders in de tussenstand af naar Helmond. De ELE rally zou echter het keerpunt zijn in het leerjaar 2006. Zoals inmiddels gebruikelijk reden Mark en Michel op de eerste proeven de snelste tijden. Aan het eind van de middag kondigt het wegvallen van de stuurbekrachtiging het einde aan, even later gevolgd door een definitieve uitval door een vastgeslagen transmissie.



Deze technische malheur en ook de problemen uit de Tank S rally en Almere maakten dat het vertrouwen in de S8 weg was. In Engeland werd een nieuwer type Subaru Impreza gevonden. Daags voor de volgende afspraak in Etten Leur werd deze afgeleverd.



De BHV rally begint zoals we van Mark gewend zijn met snelste tijden. Zelfs Pieter Tsjoen met de snelle Ford Focus heeft geen antwoord op Mark’s tijden op de eerste proeven. Tegen de avond begint Tsjoen in te lopen. Maar even later maakt het allemaal niet meer uit: Door een onduidelijkheid in het routeboek rijden Mark en Michel in de richting van de verkeerde service. Te laat herstellen ze de fout en ze worden uit de stand geschrapt. Met twee schrapresultaten maken ze nog steeds kans op het kampioenschap, maar de ruimte voor fouten is op.



Na de BHV Rally is het zomerreces in het Nederlands kampioenschap. Een goede gelegenheid om in Duitsland aan de WK ronde mee te doen. Mark wordt in Trier bijgestaan door ervaren navigator Erwin Mombaerts. Het eerste WK evenement met de WRC, de eerste keer in Duitsland, een nieuwe navigator en listige omstandigheden maken het lastige rally. In drie dagen tijd maken Mark en Erwin zo’n beetje alles mee, wat er te beleven is in een rally. Na een tijd op een top 20 klassering gelegen te hebben zakken ze op de laatste proef naar een 24e plaats.




 Lees verder in 2006 deel twee

 


MenMRally Partners