Geschiedenis van het MenMRally team
- van “Zeroes” tot “Heroes”
In deze
rubriek behandelen we de geschiedenis van het MenMRally team. Deel 5:
Het leerjaar in de WRC
Na 2½ jaar
met de Mitsubishi in groep N vonden Mark en Michel het eind 2005 tijd
voor een nieuwe uitdaging. In Belgie werd deze gevonden in een echte
Subaru Impreza WRC van model 2002. Een auto die in zijn eerste
levensjaar met het WK team van Subaru enkele optredens heeft meegemaakt
met de latere wereldkampioen Petter Solberg, maar daarna zware jaren
meemaakte in Polen, Frankrijk en Belgie.

Een sprong in het diepe voor het hele team. Een raspaardje als de
Impreza WRC is een hoogstaand, maar fijngevoelig stuk techniek. Kon het
team de afgelopen jaren bij problemen terugvallen op de kennis en
onderdelen van een tiental andere teams met vergelijkbaar materieel, van
de WRC reed er maar één in Nederland. En ook Mark en Michel moesten zich
qua rijden en navigeren meten met de gevestigde orde met namen als
Bijvelds, Van Eerd en Boers. Vanwege deze grote veranderingen werd 2006
bestempeld als leerjaar.

Het leerjaar
begon al ruim voor de eerste proef in Emmeloord. Maar op een koude A6
Ring deelden Mark en Michel de eerste dreun uit aan de concurrentie.
Beide omlopen op de vrijdagavond worden met overmacht gewonnen. Op de
snelle dijkproefjes van zaterdag kunnen Mark en Michel de kop niet
vasthouden. Door een te korte eindoverbrenging en kleine motorproblemen
moet het team met lede ogen toezien hoe eerst Peter Bijvelds en later
ook Frits van Eerd langszij komen. Al moet het teleurgestelde team
vaststellen, dat een podiumplek in het eerste optreden met de WRC, nog
steeds een resultaat is om trots op te zijn.

In het tweede rallyweekend stonden de rallysprint en de rally van Almere
op het programma. Nog voor het weekend zijn er kleine electische
problemen aan de Impreza. Na interventie van een engelse monteur zijn de
problemen uitgegroeid tot grote problemen: de auto start nu helemaal
niet meer. Pas na de officiele starttijd kunnen Mark en
gelegenheidsnavigator Jasper van den Heuvel rijden. De equipe was zo
laat vertrokken dat de snelle tijden niet mochten baten.

Op zondag bleek het spreekwoord over een slechte generale en goede
uitvoering weer op te gaan. Een snelste tijd op proef 1 werd op proef 2
nog gepareerd door Dirk Boers. Maar nadat Boers op proef drie de
handdoek in de ring moet gooien rijden Mark en Michel naar hun eerste
overwinning in een rally die meetelt voor het Nederlands kampioenschap.

Het volgende evenement op de kalender was de Proflex – Merwede Rally van
Hulst. Hier reden Mark en Michel een perfecte rally. Even leek het erop
dat een fout in de tijdwaarneming roet in het eten zou gooien, maar net
op tijd werd duidelijk dat niet Van Eerd maar Van Eldik de eerste prijs
verdiend had.

Zo reisden Mark en Michel als leiders in de tussenstand af naar Helmond.
De ELE rally zou echter het keerpunt zijn in het leerjaar 2006. Zoals
inmiddels gebruikelijk reden Mark en Michel op de eerste proeven de
snelste tijden. Aan het eind van de middag kondigt het wegvallen van de
stuurbekrachtiging het einde aan, even later gevolgd door een
definitieve uitval door een vastgeslagen transmissie.

Deze technische malheur en ook de problemen uit de Tank S rally en
Almere maakten dat het vertrouwen in de S8 weg was. In Engeland werd een
nieuwer type Subaru Impreza gevonden. Daags voor de volgende afspraak in
Etten Leur werd deze afgeleverd.

De BHV rally begint zoals we van Mark gewend zijn met snelste tijden.
Zelfs Pieter Tsjoen met de snelle Ford Focus heeft geen antwoord op
Mark’s tijden op de eerste proeven. Tegen de avond begint Tsjoen in te
lopen. Maar even later maakt het allemaal niet meer uit: Door een
onduidelijkheid in het routeboek rijden Mark en Michel in de richting
van de verkeerde service. Te laat herstellen ze de fout en ze worden uit
de stand geschrapt. Met twee schrapresultaten maken ze nog steeds kans
op het kampioenschap, maar de ruimte voor fouten is op.

Na de BHV Rally is het zomerreces in het Nederlands kampioenschap. Een
goede gelegenheid om in Duitsland aan de WK ronde mee te doen. Mark
wordt in Trier bijgestaan door ervaren navigator Erwin Mombaerts. Het
eerste WK evenement met de WRC, de eerste keer in Duitsland, een nieuwe
navigator en listige omstandigheden maken het lastige rally. In drie
dagen tijd maken Mark en Erwin zo’n beetje alles mee, wat er te beleven
is in een rally. Na een tijd op een top 20 klassering gelegen te hebben
zakken ze op de laatste proef naar een 24e plaats.

Lees verder in 2006 deel twee
|
|