Geschiedenis van het MenMRally team
- van “Zeroes” tot “Heroes”
In deze
rubriek behandelen we de geschiedenis van het MenMRally team. Deel 4:
Vormbehoud
Na de successen van 2004 wist de Groep N top van Nederland dat ze
rekening moesten houden met Mark en Michel in 2005. De MenMRally
kalender bestond uit de rallies voor het Nederlands kampioenschap,
aangevuld met een enkele sprint en een WK wedstrijd en het wapen was de
reeds vertrouwde Mitsubishi Lancer.

Onder gure omstandigheden ving het seizoen aan in de Noordoostpolder. Na
de vrijdagavondproeven begonnen Mark en Michel op een keurige 6e plek
overall aan de lange zaterdag. Een dikke tien proeven streden zij met
Evert Bolderheij om de winst in de groep N. En passant scoorden zij een
snelste tijd overall op 1 van de proeven. Maar na een spin moest de
MenMRally equipe genoegen nemen met een verdienstelijke 2e plek in groep
N, 4e algemeen.

In Almere namen Mark en Michel zowel deel aan de sprint als ook aan de
rally. Op zaterdag gingen zij lang aan de leiding van de sprint, vóór de
snellere Groep A Mitsubishi van Frits van Eerd. Toen Mark op de laatste
proef last had van een langzamere deelnemer bleef er niet meer over dan
de tweede plek. Snelste tijden op meer dan de helft van de proeven waren
een schrale troost. Tijdens de rally op zondag was de concurrentie
heviger, inclusief een aantal sterke WRC's. Mark en Michel hielden zich
goed staande in dit gezelschap en haalden met een 6e plaats belangrijke
punten binnen voor het kampioenschap. Belangrijker was dat zij alle
andere Groep N auto's achter zich lieten, waardoor ze nu samen met
Bolderheij de leiding in de 'showroomklasse' in handen hadden.

Een maand later, in Hulst, lukte het niet om deze koppositie succesvol
te verdedigen. Al na 6 kilometer hield de versnellingsbak van de
Mitsubishi het voor gezien en moesten Mark en Michel de handdoek in de
ring werpen.

Ook in de ELE was het geluk niet aan de zijde van het MenMRally team. Al
op de tweede proef gaf het differentieel van de auto problemen en
verloren Mark en Michel 5 minuten. Enkele proeven later was het weer
raak met het mechaniek en waren alle kansen op een goede klassering
verkeken. Zelfs na een reeks snelle tijden zat er niet meer in dan een
20e plek. Na de twee pechgevallen werden de kansen van Mark en Michel op
de Nederlandse titel gedecimeerd.

De BHV rally begon met een klein slippertje. Met een serie snelste
tijden werd de achterstand in ras tempo weggewerkt. Totdat op proef 13
de auto van de weg gleed en met hoge snelheid een boom raakte. Met veel
schade moest de strijd gestaakt worden. In de zomervakantie hadden Mark
en Michel tijd om over de toekomst na te denken.

Even werd overwogen om een WRC te kopen, maar bij de start van de tweede
seizoenshelft stonden zij toch weer aan de start met de bekende
Mitsubishi.
Maar zelfs de kenners moesten twee keer kijken om de auto te herkennen:
Het rood met groene strepen was vervangen door een prachtige groene
tribal stickering op een witte auto. “De mooiste auto van het veld”,
volgens velen. Ook de resultaten waren weer als vanouds, want Mark en
Michel gingen met ruime voorsprong naar huis met de bokalen voor de
winnaar van de groep N.

Dit was een goed voorteken voor de Golden Tulip Rally, de klassieker
onder de wedstrijden om het Nederlands kampioenschap. Na een nek aan nek
strijd met Vossen en Bolderheij in de beginfase, wisten Mark en Michel
op de zaterdag toch betrekkelijk eenvoudig de winst in de groep N veilig
te stellen.

Ook in Barneveld moest weer hard gestreden worden om de overwinning.
Nadat Mark en Michel op de eerste 8 proeven langzaam een voorsprong
hadden opgebouwd, kwam Bolderheij langszij toen Mark even van de proef
gleed op proef 9. De resterende kilometers waren niet voldoende om de
leiding weer terug in handen te nemen: het MenMRally team moest genoegen
nemen met een tweede plaats in de groep N.

Meteen na de wedstrijd van Barneveld moest de auto op transport naar
Spanje, voor de Rallye Catalunya. Mark en Michel maakten daar hun debuut
in het World Rally Championship, de hoogste klasse uit de mondiale
rallysport. In plaats van de rechte stukken en haakse hoeken van de
Nederlandse rallypaden, moesten zij in Spanje hun kunnen demonstreren op
bochtige bergwegen. Van de zes gestarte Nederlandse equipes haalden Mark
en Michel de hoogste score op plek 6 in de groep N en als 29e algemeen.

Na Spanje stond nog 1 wedstrijd op de MenMRally kalender 2005: de
Euregio rally. Door de goede resultaten van de afgelopen rallies waren
Mark en Michel weer opgeklommen in de stand om het kampioenschap. Maar
voor de titel in de Groep N was nóg een topresultaat nodig. Toen
concurrent Bolderheij op proef 7 in de sloot belandde en enkele minuten
verloor, ontstond er hoop in het MenMRally kamp. Helaas gaf enkele
proeven later de koppeling van de MenMRally Evo de geest en moesten Mark
en Michel vaart minderen. Hierdoor ging de zo hevig gewenste titel
alsnog aan hun neus voorbij. Zo eindigde Mark op exact dezelfde
klassering als vorig jaar: Vierde algemeen en tweede in de Groep N.

Toch was er nog een troostprijs voor het MenMRally team: Michel
Groenewoud werd gekroond als nationaal kampioen in de groep N én het
algemeen klassement. Doordat de Belgische navigatoren in 2005 niet in
aanmerking kwamen voor de titel en Hein Verschuren, de navigator van
Dirk Garvelink zich niet ingeschreven had kwam de titel aan Michel toe.
|
|