Op het Franse
gravel
In 2004 wordt de X16 SRT ingezet in het Frans gravel
kampioenschap. De auto wordt bestuurd door Jean-Marie Cuoq die wordt
genavigeerd door Jean-Charles Descamps en ondersteund door het Belgische
First Racing.

De equipe start het seizoen met een hattrick: De Rallye d'Auvergne, de Rallye Auxerriois en de
Rallye du Provence worden alle drie gewonnen. In de daarop volgende
Rally Diois gaat het minder: De equipe moet opgeven nog voordat 1 proef
gereden is door problemen bij het verkennen. Bij de Rallye Terre de
Langres moet het team al op de eerste proef uitvallen doordat het
uitlaat spruitstuk beschadigd raakt. Hierdoor is Cuoq zijn voorsprong in
het kampioenschap kwijt.

In de rallye Terre des Cévennes stellen Cuoq en
Descamps weer orde op zaken met een ruime overwinning op
de Belg Munster, waardoor de equipe weer bovenaan staat op de ranglijst.
In de Rallye des Cardabelles onderstrepen ze nogmaals de titel
aspiraties door ook hier als eerste te eindigen. In de laatste rally van
het jaar gaat het voor de titel tussen Cuoq en Sambourg.
Helaas slaat in de Vaucluse weer het pechduiveltje toe bij Cuoq en moet
hij opgeven met transmissie problemen. Met een derde plaats verzekert
Sambourg zich van het kampioenschap, Cuoq moet met de X16 SRT genoegen
nemen met een tweede plaats in de eindstand.
Eind 2004 verkoopt Cuoq de auto aan één van zijn naaste concurrenten: De
Belg Bernard Munster. De Belg reed het Frans gravel kampioenschap in 2004
met een groep A Impreza en een Impreza Classic WRC. In 2005 gaat hij een aantal wedstrijden rijden
in Frankrijd met de Impreza WRC. Maar de eerste outing van Munster met de nieuwe bolide is
de Ardenne Bleue Rally in de Ardense sneeuw. Op het circuit van Spa
Francorchamps wordt Munster verdienstelijk tweede achter een oude
bekende: Leszek Kuzaj.

Hierna wordt de auto afwisselend met de oudere Groep A Impreza's ingezet
in enkele evenementen van het Frans gravel kampioenschap: Munster rijdt zelf de Rallye de
Provence met de X16 SRT en wordt 8e. In de Rally Langres verhuurt hij de auto aan
Bruyneel die er verdienstelijk 5e mee wordt. Hierna wordt de bolide niet
meer op de rally paden gesignaleerd.

Munster biedt de auto te koop aan. De rest is weten
we al: Mark en Michel gaan in 2006 met de auto het Nederlands
kampioenschap rijden.

Foto's: One Shot Images /
www.rally-news.org,
www.rallye-mania.fr.st,
www.rally-live.com, BMA
autosport.