Jouw eigen foto van Mark in de gallery?

Deze site brengt jou al het nieuws over Mark en Michel. Daarnaast willen we de beste foto's en filmpjes  tonen. Heb jij een mooie foto of film van Mark, Michel of de Impreza WRC, stuur deze dan naar foto@menmrally.nl

Wie weet zie je jouw eigen meesterwerk binnenkort in de Gallery!

Van een oud vrouwtje geweest...

Voor gewone auto's is dat een aanbeveling: van een oud vrouwtje geweest. Oude vrouwtjes rijden geen rallies... Voor een rally auto is een goed palmares belangrijk. Daarom zijn wij in de geschiedenis van de X16 SRT gedoken. De auto is in 2001 opgebouwd in Banbury, Engeland door Prodrive, als 1 van de ruim 30 Impreza S7's die voor en tijdens het 2001 seizoen gebouwd zijn. Net als de meeste van z'n zusjes heeft hij 2 WK rallies gereden.



De eerste WK rally was de Rally van Nieuwzeeland met Petter Solberg. Deze rally was een keerpunt voor Subaru in 2001: Richard Burns legde hier met z'n enige overwinning van 2001 de basis voor zijn wereldtitel. Petter Solberg startte snel met de X16 SRT, met twee scratches op dag 1. Helaas verloor hij tijd op proef 5, toen hij rustig moest rijden vanwege te hoge motortemperatuur.

De tweede dag had Solberg meer moeite om in z'n ritme te komen, mede door een lekke band. Solberg sloot op zondag echter de rally af met 4 snelste tijden om net Tommi Makinen te verlaan. Het eindresultaat (zevende) klinkt minder indrukwekkend dan het was: Samen met Richard Burns haalde Petter Solberg het hoogste aantal snelste tijden op de proeven: beiden haalden 6 scratches.

Na de Rally Nieuwzeeland bleef de auto down under want ruim een maand later stond de Telstra Rally Australia op het programma. In Australie werd de X16 SRT door Prodrive Subaru ingezet voor het Subaru Allstars team, met als rijder de Omani Hamed Al Wahaibi.



Al Wahaibi pakte op de derde proef de leiding in de Team's Cup en stond deze niet meer af in een probleemloze rally. In het algemeen klassement finishte hij 13e overall - een prima resultaat voor een prive rijder die voor de eerste keer in een WRC S8 rijdt.

Wat gebeurde er na Australie 2001? We weten het niet precies. De auto duikt weer op in begin 2003 als Impreza WRC S8 - dus een 2002 versie van de Impreza WRC. Het enige wat we weten is dat de auto is omgebouwd naar 2002 specificaties, als Kuzaj de auto begin 2003 overneemt van Prodrive.
 

Lees hoe het verder gaat in het tweede deel.

Foto's: SWRT

 

Elmar Metaalbewerking